Direktlänk till inlägg 5 februari 2015

Viktväktarna, vikthetsande barnmorskor och glukosbelastning

Av Lorelei - 5 februari 2015 07:17

  Aldrig i livet att jag skulle betala för att väga mig, eller betala för att lyssna på en konsulent som säger saker jag redan vet. Men systemet att räkna points tycker ja funkar, går ju lika bra att räkna kcal men points har jag redan i huvudet och sån dära viktväktarkalkulator och pointsbok fick jag av mamma för en massa år sedan.


Sjukvården hissar alla varningsflaggor när man är gravid och redan överviktig eller fet. Jag fick väga mig varje gång jag var där och lyssna på långa råd om hur jag skulle riva morot på mackan istället för att ha ost på den. "Du vill väl inte föda en 6 kilos bebis?". Mina barnmorskor verkade bara kunna prata om vikt eller järntabletter. Järntabletter som  jag skulle ta trots att mina järnvärden var bra. Järntabletter blir man sååå kass magen av och få svårt att gå på toa, och följden av det är ju hemorrojder. Ja tänker att jag ville hellre äta mer järnrik mat än att få sånna hemska saker så ja slutade med järntabletterna, men barnmorskan slutade inte med sitt tjat så till slut sa jag vad hon ville höra - att jag åt järntabletter och att jag gått upp mindre i vikt än jag hade... Mina järnvärden fortsatte vara super. 


Däremot fick jag en remiss till sjukhuset föär att kolla tillväxtkurvan, barnmorskan var orolig att han inte växte tillräckligt. När jag träffade läkaren på Sunderby sjukhus tyckte han att jag hade gått upp lagom i vikt med tanke på vad som är normalt - 14 kg plus. Jag slutade som sagt på 18 kg plus. Allt var iaf bra med lille plutten i magen.


Jag fick också göra glukosbetastning. Det är när man fastar, sen dricker en sockrig dryck så mäter de blodsockret på en. Barnmorskan sa att : Nuuu kommer sanningen visa sig om hur mycket socker du egentligen äter. NUUU kommer svaret och sanningen. Min övervikt kom ju av att jag och min man åt gott och drack vin på helgerna, inte av godis. Och som gravid drack jag ju inget längre. Men hon trodde mig inte. Såklart var jag sugen på mycket.. OCh 18 kg plus är ändå mycket! Nästa gång ska jag gå upp mindre.


Gissa vilken paff barnmorska som ringde och sa att mina värden var jättebra! FAst det visste jag redan för jag frågade labpersonalen när jag var där, en av de sa att jag inte riskerade att få diabetes på 15 år.


Det är bra att sjukvården har koll på om man går upp för mycket och att ens värden är bra.


Men jag är en numera frisk bulimiker och all vikthets som jag fick höra under HELA graviditeten hade kunnat trigga igång mig igen om jag hade mått sämre och varit svagare som person. Men nu klarade jag mig. Goda råd = JA TACK. VIkthets =NEJ det är inte vad överviktiga blivande mammor behöver, tro mig, de vet redan alla råd som finns...


Bilden är på min väninnas bröllopstårta, så fin! Och just det, min son var 54 cm lång och vägde 4390 gram och jag behövde bara sy två småååå stygn.


 
 
Lina Strindlund

Lina Strindlund

17 februari 2015 13:07

Men ASSÅ HALLÅ! Hur kan de tjata om vikt , när det viktigaste (ordvits hihi) ändå är hälsan och välbefinnandet, tycker iaf jag! De skulle garanterat säga åt mig, ifall jag blev gravid, att jag var farligt smal, och borde börja äta kött och mjölk, eller nåt sånt tokigt... äsch , har slutat lyssna på sjukvården för länge sen, finns många som vet mer om kost och hälsa än dem! :P Man måste känna sin kropp, och älska sin kropp. Då blir man hälsosam... <3 Och en frisk och glad mor föder friska och glada barn! Grattis , igen!

http://www.linaochlovis.wordpress.com

Lorelei

17 februari 2015 13:21

Tack Lina!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lorelei - 20 april 2015 08:01


Dopet närmar sig, den 2a maj! Så härligt att min och min mans familj kommer upp! Och alla vänner som kommer!   Tatueringsdagen närmar sig med stormsteg oxå, den 1a maj. Åh ja börjar bli nervös. Vad är det ja ska ställa till med egentligen! "Först...

Av Lorelei - 4 april 2015 08:02

  På ebay såklart riktigt billigt! Den översta bilden: http://www.ebay.com/itm/271590257171?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT        http://www.ebay.com/itm/331081529675?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3...

Av Lorelei - 4 april 2015 07:55

Jag har fått en tatueringstid den 1a maj, dan före vårt dop. Åh vad ja kommer vara mör under dopdagen! Men på ett sätt är det praktiskt att göra det då, för då kommer min mamma och sonens vuxna systrar kunna bära omkring på Thor. Plus att min man är ...

Av Lorelei - 11 mars 2015 12:27


Doktorn sa att Thor är väldigt tidig i sin utveckling, jag känner mig stolt. Han är ett litet geni såklart! Idag har vi varit ute och gått en sväng i solskenet. Min kropp protesterar nu, jag har fortfarande foglossning efter graviditeten, och nu är s...

Av Lorelei - 9 mars 2015 09:09

Jag går och tänker läääänge..behöver vi detta verkligen? Klarar vi oss inte utan? Sen bolla med mannen.. Sen googla jämföra, bäst pris? Bäst i test? Prisvärt? Praktiskt? Enkelt att använda?         Nu slog ja på stort och köpte allt samma ve...

Ovido - Quiz & Flashcards